Przedpłata za wykonanie usługi jest rozwiązaniem zabezpieczającym interesy usługodawcy i usługobiorcy. Czym różni się zaliczka od zadatku? Kiedy powinno się stosować jedną z tych form przedpłaty?
Czym jest przedpłata?
W przypadku składania zamówienia na dużą usługę o wyższej wartości, zarówno wykonawca, jak i odbiorca chcą upewnić się, że ich interesy zostaną zabezpieczone. Przedpłata jest częścią ustalonej uprzednio kwoty za wykonanie usługi. W przypadku usługodawcy, przedpłata może stanowić sposób na zrealizowanie zakupu materiałów potrzebnych do wykonania zlecenia. Jest niezbędna, aby pokryć wydatki, które są konieczne, by w ogóle móc podjąć się danej pracy. Może także być formą ubezpieczenia na wypadek, gdyby umówiony klient nie przyszedł na umówiony termin usługi, na czym stratny byłby wykonawca. W przypadku klienta, przedpłata stanowi zagwarantowanie miejsca/terminu usługi. Pozwala dochodzić roszczeń na wypadek, gdyby usługodawca nie wywiązał się z jej wykonania.
Zaliczka nie jest uregulowaną prawnie formą przedpłaty. Jej istotę stanowi jednak fakt, że jest ona zwrotna na wypadek, gdyby któraś ze stron zdecydowała się rozwiązać umowę świadczenia usług. Ważne jest również to, że zarówno wysokość zaliczki, jak i forma jej spłaty są zależne od woli obu stron. Zazwyczaj zaliczki stosuje się w przypadku chęci zakupu towaru, rzadziej usługi. W przypadku zaliczki bardzo wiele zależy od tego, w jakim celu jest wpłacana ta przedpłata, co ma zostać za nią nabyte. Zaliczka na poczet budowanego przez dewelopera mieszkania na nowym osiedlu to sposób na to, aby zarezerwować sobie konkretne mieszkanie, zanim jeszcze zostanie ono wybudowane. Takiej formy przedpłaty dokonuje się również w przypadku zakupu już gotowego domu, gdy nabywca chce dać sobie jeszcze czas do namysłu lub zebrania całej kwoty. Zaliczka może być wówczas zwrotna, ponieważ inwestor już poniósł koszty inwestycji i nie straci wiele poza ewentualnymi potencjalnymi kupcami, jeśli osoba wpłacająca zaliczkę zrezygnuje i zażąda jej zwrotu.
Forma przedpłaty: zadatek
Zadatek jest bezzwrotną formą przedpłaty. Oznacza to, że w przypadku gdy osoba biorąca zadatek nie wykona umowy, osoba dająca go może zażądać dwukrotnie wyższej kwoty. Z kolei w sytuacji odwrotnej, gdy zrezygnuje z usługi ten, kto dał zadatek, osoba odbierająca go może pomimo braku wykonania usługi zatrzymać tę kwotę dla siebie. Kiedy stosuje się zadatki? Przeważnie w sytuacjach, kiedy liczba usług wykonywanych przez usługodawcę jest ograniczona na przykład przez terminarz. Często zadatki stosowane są przez osoby prowadzące działalność taką jak fryzjerstwo, stylizacja paznokci, gabinet terapeutyczny, gabinet lekarski. Osoby, które rezerwują termin, blokują niejako innym chętnym miejsce i godzinę. Gdy nie przychodzą na umówioną wizytę – usługodawca nie zarabia, choć mógłby. Zadatek bezzwrotny w postaci części kwoty usługi jest dla usługodawcy gwarantem, że klient przyjdzie, i pozwoli mu zarobić pełną kwotę usługi. Jeśli natomiast nie przyjdzie – usługodawca jest częściowo zabezpieczony finansowo, ponieważ otrzymał zwrot za niewykorzystany czas.
Kiedy stosuje się zadatki, a kiedy zaliczki?
Zadatek i zaliczka różnią się przede wszystkim możliwością zwrotu pieniędzy w razie niewykonania usługi. Decydując się na jakąkolwiek usługę można domyślić się, czy będzie ona wymagała zaliczki lub zadatku. Nie ma obowiązku w żadnej branży stosowania ich. Niekiedy przedsiębiorcy cieszą się tak dużą popularnością swoich usług, że bez problemu radzą sobie z sytuacją, gdy to klient zrezygnuje z umowy. Prowadzenie biznesu polega jednak w dużej mierze na przewidywaniu takich zaporowych sytuacji zabezpieczaniu się przed nimi. Klient powinien mieć świadomość, że zlecając komuś usługę wymagającą pewnych inwestycji oraz nakładu czasu, pracy i materiałów, musi być tej decyzji pewien. W życiu bywa jednak różnie i nie zawsze da si,ę przewidzieć, kiedy będziemy zmuszeni zrezygnować z usługi – stąd właśnie zaliczki i zadatki.