Transport morski polega na przewożeniu różnego rodzaju towarów drogą wodną, czyli od jednego portu do drugiego. Ten rodzaj transportu dzieli się na 3 podstawowe działy:
- transport morski krajowy
- transport morski przybrzeżny
- transport morski międzynarodowy
Ostatnie lata, szczególnie żegluga transkontynentalna zdecydowanie przegrywa z konkurencyjnym lotnictwem i to zarówno w przewozie pasażerów jak i towarów, w przypadku drogi lotniczej – drobnicy oraz płodów rolnych. Natomiast nie ma konkurencji w przewozie ładunków masowych. Jednak dynamika rozwoju transportu morskiego jest dość niska, tym bardziej, że zależy on mocno od koniunktury światowego handlu zagranicznego.
Transport morski – zróżnicowanie środków transportu
Transport morski, mimo że zależny od wielu czynników, dość powolny, jednak cały czas cieszy się dużym zainteresowaniem przede wszystkim z uwagi na konkurencyjne koszty przewozu. Transport morski towarów odbywa się za pomocą specjalistycznych statków przeznaczonych dla określonych ładunków. Najczęściej używanym jest kontenerowiec. W ogromnych kontenerach, przystosowanych do specyfiki ładunku można przewozić wiele różnych towarów. Kontenery stanowią niejako opakowanie towaru na czas transportu a jednocześnie ułatwiają załadunek i wyładunek. W podobny sposób transportuje się żywność, jednak dla nie stosuje się zwykle kontenery chłodnicze umożliwiające utrzymanie świeżości zawartości kontenera.
Innego rodzaju statkiem stosowanym w transporcie morskim są masowce. Przewozi się nimi towar pozbawiony opakowań, czyli wsypuje się go do przystosowanych do tego celu ładowni statków. Brak opakowań umożliwia transport znacznie większych ładunków.
Drobnicowce to kolejna odmiana środków transportu morskiego. Przystosowane są one do przewozu towarów drobnicowych, czyli ładunków umieszczanych w skrzyniach bądź beczkach.
Do grupy statków transportu morskiego zalicza się również tankowce przewożące ładunek w postaci płynnej, np. ropę. Natomiast gazowce transportują ładunki w stanie lotnym.
Najpopularniejsze bandery
Duża część całego tonażu światowego transportu morskiego zarejestrowana jest w odległych krajach, gdzie obowiązują niskie podatki i opłaty rejestracyjne. A także rzadziej kontroluje się stan technicznych statków. Najczęściej jest to Grecja, Panama, Liberia, Cypr czy Bermudy. Z tych jednostek chętnie korzystają Stany Zjednoczone czy też armatorzy europejscy. Największą flotą statków przystosowanych do transportu morskiego dysponują takie państwa jak: USA, Japonia, Chiny czy Korea.
Transport morski idealny dla produktów rolniczych
Niektóre towary idealnie nadają się do transportu drogą morską. Należą do nich produkty rolnicze, zboża czy nawozy. Transport tych towarów należy do najmniej skomplikowanych. Przewozi się je w otwartych kontenerach. Nie wymagają też specjalistycznej opieki. Innym produktem przewożonym w ten sposób jest kawa. Na korzyść tego typu transportu przemawia fakt, że produkty ten właściwie od razu nadają się do spożycia i szybko trafiają na sklepowe półki. Podobnie należy traktować mrożone mięso, warzywa czy owoce.