Nowy Jednolity Plik Kontrolny

Przez ponad rok trały prace nad nowelizacją ustawy o VAT i ordynacji podatkowej. Jednym z elementów nadchodzącej reformy, mają być zamiany z zakresie elektronicznego Jednolitego Pliku Kontrolnego. Docelowo, od 2020 roku mają nastąpić zmiany. Poniżej zaś odpowiedź na najważniejsze pytania zadawane przez przedsiębiorców.

Na czym będą polegały zmiany w JPK-VAT?

Nowy JPK_VAT ma przede wszystkim ujednolicić system składania deklaracji podatkowych, w zakresie podatku od towarów i usług. Poprzez jego rozszerzenie zostaną wycofane odrębne deklaracje VAT-owskie takie jak VAT-7 i VAT-7K, a nowy przekształcony JPK_VAT stanie się jedynym dokumentem deklaracyjnym w tym zakresie. Według założenia twórców nowelizacji, będzie to więc ułatwienie dla podatników. Muszą się oni jednak liczyć z tym, że znana im obecnie struktura VAT w Jednolitym Pliku Kontrolnym zostanie odpowiednio rozszerzona tak, aby zawrzeć wszelkie informacje wcześniej deklarowane na dwa sposoby (JPK i starych deklaracji VAT).

Kiedy należy spodziewać się wprowadzenia zmian w JPK_VAT?

Zgodnie z obecnym projektem, nowy JPK_VAT (zwany roboczo JPK_VDEK) ma obowiązywać dużych przedsiębiorców od 1 stycznia 2020 roku, a pozostałych od 1 lipca 2020 roku. Średnie, mikro i małe przedsiębiorstwa będą mogły skorzystać z nowego pliku wcześniej (dobrowolnie). Należy jednak pamiętać, że pierwotne założenia ustawodawcy wprowadzać miały zmiany już od 1 lipca 2019 roku, więc możliwe, że terminy te jeszcze ulegną zmianom.

W zakresie przesyłania deklaracji, aspekty techniczne nie ulegną zmianie – nadal JPK_VAT będzie przesyłany elektronicznie. Z punktu widzenia prawnego nastąpi jednak zmiana – przesłanie elektronicznie JPK_VAT stanie się równoważne do złożenia deklaracji podatkowej VAT.

Plany i zapowiedzi kolejnych reform

Ministerstwo Finansów planuje dalszy rozwój JPK_VAT i całej komunikacji elektronicznej. W tym, w szczególności, rozszerzanie nie tylko całego systemu raportowania, ale przede wszystkim komunikacji z podatnikami w formach elektronicznych. Jednym z najważniejszych planów, jest uruchomienie tak zwanej „komunikacji dwukierunkowej”. Chodzi o to, że obecnie przedsiębiorcy przesyłają odpowiednie pliki i informacje do Ministerstwa Finansów, jednak nie otrzymują w zamian żadnej informacji zwrotnej w formie elektronicznej. Dalsza reforma ma pozwolić na zmiany w tym zakresie oraz komunikację również ze strony Ministerstwa do podatnika. Kontakt elektroniczny ma pomóc, w szczególności w zakresie możliwości wskazywania drobnych błędów i informacji zwrotnej od Ministerstwa do podatnika o przeprowadzonej analizie wysłanego Jednolitego Pliku Kontrolnego. Dzięki temu, już na pierwszym etapie, za pomocą sprawnej komunikacji elektronicznej podatnicy będą mogli efektywnie poprawić drobne pomyłki i błędy oraz sprawdzić, czy dobrze przygotowują Jednolity Plik Kontrolny – by nie mylić się w kolejno przesyłanych informacjach. Jedną ze zmian, która ma prowadzić powoli w tę stronę (uruchamiania komunikacji dwustronnej), będzie między innymi wprowadzanie obowiązku podawania adresu mailowego podatnika (do tej pory dobrowolnego).

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here