Kultura organizacyjna w nowoczesnej firmie powinna zapraszać pracowników do aktywnej partycypacji w jej działaniach. Czym jednak jest demokratyzacja w środowisku zawodowym i jak ją osiągnąć? W jaki sposób organizacje mogą włączać zatrudnionych do ważnych procesów?
Demokratyzacja decyzyjności i odpowiedzialności
Demokratyzację w firmach można rozumieć jako proces dopuszczania pracowników do decydowania o losach firmy. Dotyczy on w szczególności organizacji, które do tej pory podejmowały decyzje autorytarnie, rzadko odwołując się do faktycznych potrzeb zatrudnionych. Zaproszenie pracowników do działania i decydowania wiąże się z przekazaniem odpowiedzialności. Pracownicy w związku z tym powinni samodzielnie podejmować działania, które uznają za właściwe w kontekście funkcjonowania firmy. W Impact mówimy w takiej sytuacji o Akcie Przywódczym. Dotyczą one nie tylko formalnych liderów – prezesów, menedżerów czy zarządu, ale każdego pracownika.
Zamysłem nie jest jednak zakwestionowanie hierarchii czy zwierzchnictwa, ale stworzenie takiego miejsca pracy, w którym pracownicy wychodzą poza swój ścisły obszar odpowiedzialności. Akty nie wprowadzają chaosu. Pozwalają natomiast firmie szybciej reagować na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne, bez uciekania się do długiej ścieżki decyzyjnej, pozwala to także unikać sytuacji, kiedy działania są wręcz blokowane. Akt Przywódczy wg Impact składają się z trzech etapów:
- Dostrzegania sytuacji, które wymagają podjęcia działania.
- Decyzji w sprawie metody, którą warto zastosować.
- Podjęcia ryzyka w działaniu i gotowość na wzięcie odpowiedzialności za efekty swojej interwencji.
Indywidualne, odpowiedzialne działanie pracowników pomaga kształtować organizację i wpływać na jej losy.
Demokratyzacja edukacji w firmie
Nowoczesne organizacje dysponują ogromnymi zasobami wiedzy. Dotyczą one nie tylko metod realizowania poszczególnych zadań, ale także danych na temat kontrahentów czy klientów. Dostęp do wiedzy popartej doświadczeniem organizacji to skarb, do którego metaforyczny klucz powinien mieć każdy pracownik. Wymaga to przede wszystkim otwartości i aktywności. Nie wystarczy jedynie umieścić najważniejszych informacji w firmowym intranecie.
Nauka w organizacjach dotyczy zarówno zdobywania wiedzy teoretycznej, jak i przede wszystkim przejawia się w działaniu, o którym wspomnieliśmy wyżej. Zdobywanie nowych kompetencji i wypracowywanie nowych rozwiązań pozwala na rozwój pracowników. Na tym powinny skupiać się programy rozwojowe w organizacji – na faktycznym rozwiązywaniu aktualnych wyzwań i problemów. W ten sposób możliwa jest zmiana kultury organizacyjnej na bardziej ukierunkowaną na ludzi i ich nowoczesną edukację. W Impact w ramach programów rozwojowych stawiamy na metodę experiential learning, która wspiera demokratyzację w organizacjach. Uczestnicy naszych programów szybciej rozumieją istotę nadchodzących zmian w kulturze organizacji dotyczących m.in. strategii, cech przywódczych, stylów zarządzania czy komunikacji w firmie. Kluczowe w tym wypadku jest, iż podejmują działanie z własnej woli i stawiają na naukę poprzez doświadczenie.
Przeczytaj również: https://impactinternational.com/pl/blog/demokratyzacja-procesu-uczenia-sie-w-organizacji