Każdy sklep, zarówno stacjonarny, jak i internetowy, prowadzi własną politykę cenową. Niemniej jednak w przypadku tych drugich konieczne jest przyjęcie jednolitej strategii cenowej, bowiem klient ma możliwość swobodnego porównywania cen i wyboru najatrakcyjniejszej z jego punktu widzenia oferty. Jak wybrać odpowiednią strategię cenową w e-commerce?
Niska czy konkurencyjna cena?
Strategii cenowych dla e-commerce jest kilka, jednak największą popularnością cieszy się przede wszystkim strategia niskiej ceny, dzięki której możliwe jest zdobycie rynku oraz ceny konkurencyjnej – https://brandly360.com/pl/strategia-cenowa/. Druga metoda jest o wiele bardziej pracochłonna, bowiem wymaga ciągłego porównywania cen takich samych bądź podobnych produktów u konkurencji. Strategia cenowa może być też oparta na stałej marży, czyli zysku, jaki chce osiągać przedsiębiorca. Nie jest jednak tajemnicą, że ta metoda zwykle nie przynosi oczekiwanych rezultatów, bowiem nie skupia się na konkurencyjności. Coraz popularniejsze staje się elastyczne dopasowywanie cen do warunków rynkowych – tutaj bierze się pod uwagę nie tylko ceny, jakie proponuje konkurencja, ale również koszty, jakie trzeba ponieść, prowadząc sklep internetowy.
Podejście psychologiczne – czy jest skuteczne?
Podejście psychologiczne polega na oferowaniu klientowi cen, które w jego mniemaniu mają być atrakcyjne. Mowa tutaj przede wszystkim o różnego rodzaju ofertach, w tym na przykład sprzedawaniu w wielopakach, które powodują obniżenie jednostkowej ceny, lecz zarazem sprawiają, że klient wydaje więcej, niż gdyby kupował tylko jedną rzecz. Warto mieć na uwadze, że psychologiczne podejście do klienta wymaga znajomości nie tylko metod marketingowych, ale również podstaw psychologii sprzedaży. Ta strategia cenowa stosowana jest obecnie przez największe sieci sprzedażowe, tak aby z jednej strony móc maksymalizować zyski, z drugiej zaś pozyskiwać nowych klientów.
Jak ustalać ceny w sklepie internetowym?
Ustalanie cen jest w przypadku e-commerce szczególnie trudne. Warto mieć na uwadze, że cena jednostkowa produktu musi być dopasowana w taki sposób, aby z każdej pojedynczej transakcji właściciel mógł czerpać zyski. Dlatego też niezmiernie istotne jest ustalenie kosztów, jakie ponosi sklep internetowy. Do nich bowiem należy dopasować marżę, czyli zysk, jaki ma zostać osiągnięty. Na podstawie owych obliczeń można dopiero ustalać ceny, choć oczywiście w pierwszych miesiącach działalności mogą być one nieco niższe, tak aby przyciągnąć jak największą liczbę klientów do sklepu.