Pierwsze kroki w e-commerce

Od dłuższego czasu zamierzałem napisać ten artykuł na łamach naszego internetowego magazynu. Chęć ta zastała zaprószona przez naszych użytkowników i ich aktywności w niektórych artykułach związanych ze sprzedażą internetową. Naszym czytelnikom dziękuję przy okazji za aktywność.

Od dłuższego czasu zamierzałem napisać ten artykuł na łamach naszego internetowego magazynu. Chęć ta zastała zaprószona przez naszych użytkowników i ich aktywności w niektórych artykułach związanych ze sprzedażą internetową. Naszym czytelnikom dziękuję przy okazji za aktywność.

Owa żywa dyskusja dotyczyła samego oprogramowania dla sklepu internetowego. Zdecydowałem się napisać do kilku firm interaktywnych i zdobyć nie co więcej informacji od samych specjalistów. Najobszerniej odpisała mi firma Design Cart, na stronie której też znajdziemy całkiem sporo informacji dotyczących oprogramowania e-commerce (link).

Na forum naszym dyskusja dotyczyła tego czy e-commerce powinien być oparty na dedykowanym rozwiązaniu czy czy też nie. Internauci sprzeczali się czy lepsze są rozwiązania komercyjne czy też opencource. Sprawa jednak wydaje się bardziej zawiła i dzisiaj wiem że każdy udzielający się na forum miał poniekąd rację. Prawda jak zwykle leży pośrodku. A więc jakiego oprogramowania powinniśmy użyć?

Jeżeli startujemy na rynku e-commerce ze sprzedażą produktów które nie wymagają specjalistycznego procesu zamówienia nie musimy korzystać z rozwiązania dedykowanego. Otwiera to przed nami dostęp do wielu platform: tych opensource oraz tych komercyjnych. Dedykowane oprogramowanie zaleca się pisać tylko wtedy gdy tradycyjne dostępne nie poradzą sobie z zadaniami stawianymi przez nas. Dedykowane sklepy internetowe są znacznie droższe od tych już gotowych. Różnica w cenie zaczyna się od kilku tysięcy i tak naprawdę nie ma górnej granicy. Środki te lepiej wykorzystać do doskonalenia już istniejącego oprogramowania. Jeden z mitów jest taki że rozwiązania dedykowane są bardziej atrakcyjnie wizualnie. Oczywiście to kompletna nie prawda. Na stronie z portfolio(link) DC, możecie zobaczyć wiele naprawdę czadowych produkcji wykonanych na powszechnie używanych systemach e-commerce.

Wiemy już że jeżeli nie prowadzimy specjalistycznej sprzedaży to jasno sobie możemy powiedzieć że oprogramowanie dedykowane nie jest dla nas ale które teraz wybrać? Komercyjne, Open Source a może w modelu SaaS? Wszystkie agencje interaktywne odradzają model SaaS przedsiębiorcom, którzy chcą swój sklep w przyszłości rozwijać. W modelu SaaS dzierżawimy jedynie platformę sprzedażową, proces ten można porównać do sprzedaży na Allegro, tyle że bez konkurencji wokół i bez promocji w sieci.

Osobom rozpoczynającym przygodę z e-commerce zaleca się rozpoczęcie od programowania Opensource. Za tym rozwiązaniem stoi kilka wręcz żelaznych argumentów. Budowa sklepu internetowego na platformie Opensource jest znacznie tańsza od rozwiązań komercyjnych oraz dedykowanych. Większość agencji interaktywnych zna dobrze topowe systemy i praktycznie wszędzie znajdziemy pomoc w razie problemów, i znacznie łatwiej rozbudujemy swój sklep o funkcje wyjątkowe. Wyjątkowe ponieważ te powszechne które widzimy na większości sklepów odnajdziemy na serwisach internetowych z rozszerzeniami dla danego systemu. Daje to możliwość praktycznie nieograniczonej rozbudowy w niskiej cenie, a cena jest kolejnym argumentem przemawiającym za rozwiązaniami Opensource.

Podsumowując poznane rozwiązania największy sens ma inwestycja oprogramowanie Opensource, a jeżeli to nie spełnia naszych oczekiwań rozbudowujemy je jeżeli to możliwe, jeżeli skala zmian jest zbyt poważna przechodzimy do rozwiązania dedykowanego. Więcej o rozwiązaniach dedykowanych możecie przeczytać na stronie x-cms, jest to strona framework’a dla nietypowych rozwiązań sieciowych.

[Głosów:1    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here