Outsourcing magazynu w modelu Fulfillment

0
102

Mimo ogólnego kryzysu spowodowanego pandemią, handel internetowy zdaje się kwitnąć. Dane statystyczne opublikowane przez platformę Shoper dowodzą znacznego wzrostu liczby sklepów, zamówień i obrotów e-handlu w 2020 roku, w porównaniu z rokiem 2019; w niektórych branżach o blisko 100%, a w sektorze spożywczym nawet o kilkaset procent. Przyczyny tego stanu rzeczy są oczywiste: w obliczu trudności jakie spotkały handel tradycyjny w związku z ograniczeniami sanitarnymi i obawami wielu osób przed wychodzeniem w miejsca publiczne, e-commerce stało się najlepszym sposobem na robienie zakupów. Powstało wiele nowych sklepów, a istniejące zyskały nowych klientów. Warto jednak zauważyć, że z szybkim wzrostem wiążą się zarówno szanse, jak i ryzyko dla nieprzygotowanego sklepu. Większy ruch to większe dochody, ale i więcej pracy i często konieczność zwiększenia zapasów towaru, może nawet zatrudnienia nowych osób, a więc i wzrost kosztów związanych z utrzymaniem magazynu i dodatkowe koszty pracownicze. Sklep, który nie jest odpowiednie przygotowany w zakresie logistyki może w obliczu szybkiego wzrostu narazić się na opóźnienia i pomyłki w realizacji zamówień, a co za tym idzie – utratę klientów i zaprzepaszczenie szansy na rozwój. Choć własny magazyn i kadra mają swoje zalety, to w przypadku mniejszych sprzedawców, większą elastyczność może dać outsourcing magazynu i logistyki do doświadczonej zewnętrznej firmy logistycznej.

Fulfillment – outsourcing usług magazynowych i logistycznych

Fulfillment obejmuje outsourcing magazynu i logistyki w postaci kompleksowej usługi dla e-commerce. W tym modelu własny magazyn, kadrę, opakowania, umowy na świadczenie usług logistycznych sklep zastępuje pojedynczą umową z firmą obsługującą outsourcing magazynu i logistyki, która zajmie się wszystkimi aspektami logistyki magazynowej, kompletacji i wysyłki zamówień. Firmy obsługujące outsourcing usług magazynowych i logistycznych świadczą następujące kluczowe usługi na rzecz przedsiębiorstwa z branży e-commerce:

Odbiór dostaw i przyjęcie towaru. Towary przeznaczone do sprzedaży na stronach firmy e-handlowej są sprowadzane z hurtowni lub od wprost od producentów do magazynu operatora outsourcingu, gdzie przyjmowane są na stan magazynowy przez jego pracowników. Ich wyszkolenie i doświadczenie, jak również dopracowane procedury magazynowania, pozwalają uniknąć błędów (nic już nie zaginie w czeluściach magazynu), a integracja systemów informatycznych c-commerce i magazynu oznacza, że mogą natychmiast pojawić się w zasobach sklepu internetowego.

Magazynowanie. Outsourcing usług magazynowych to oczywiście przede wszystkim składowanie towarów. Oddanie tego elementu procesu logistycznego magazynowych doświadczonego przedsiębiorstwa logistycznego daje liczne korzyści. Przede wszystkim, infrastruktura operatora będzie znacznie bardziej rozbudowana niż ta, którą mógłby mieć do dyspozycji niewielki sklep internetowy. Oznacza to, że w razie potrzeby dostępna w magazynie przestrzeń może zostać łatwo zwiększona. Sklep korzysta też na efekcie skali. Ponadto, outsourcing usług magazynowych, to także dostęp do fachowej, wyszkolonej i przede wszystkim doświadczonej kadry i dopracowanych standardów organizacyjnych, jakie zapewnia operator logistyczny. W większym, lepiej zaplanowanym magazynie, doświadczeni pracownicy mogą, na przykład, ułożyć towary tak, aby mieć łatwiejszych dostęp do najpopularniejszych produktów.

Obsługa zamówień. Logistyka w e-commerce to także kompletacja zamówień i pakowanie produktów. Żeby outsourcing magazynu działał sprawnie konieczna jest integracja systemów informatycznych w sklepie i magazynie, dzięki czemu magazyn otrzyma automatyczne powiadomienie o złożeniu zamówienia gdy tylko klient złoży je na stronie sklepu, a pracownicy operatora logistycznego będą mogli od razu przystąpić do jego kompletacji (tzn. znaleźć i ściągnąć z półek towary). Dobra organizacja pracy i przestrzeni w magazynie pozwalają im zrobić to szybciej i przy mniejszej liczbie błędów. Jeżeli zaś chodzi o pakowanie, to korzyści wynikają przede wszystkim z tego, że działając na dużą skalę operator logistyczny może zakupić większą różnorodność materiałów opakowaniowych lepszej jakości, jednocześnie płacąc za nie mniej dzięki ekonomii skali. Dzięki temu wykorzystywane opakowania będą lepiej dopasowane do produktów, trwalsze, a także bardziej estetyczne i ekologiczne, jeżeli takie są potrzeby danego przedsiębiorstwa.

Wydanie towaru i dostawa. Outsourcing magazynu nie wyczerpuje potrzeb e-commerce w zakresie logistyki. Po spakowaniu produktów, trzeba je jeszcze dostarczyć do klienta. Sprawa jest znacznie prostsza jeżeli outsourcing usług magazynowych powierzymy firmie, która jest operatorem logistycznym (co jest częste) i dysponuje własną siecią dystrybucji i flotą pojazdów, ponieważ integracja logistyki magazynowej i spedycyjnej w ramach jednego systemu pozwala to zmniejszyć tarcia na linii magazyn-kurier i przyspieszyć proces wysyłki produktów, na czym bardzo zależy kupującym w e-commerce.

Usługi dodatkowe. Outsourcing usług magazynowych obejmuje też szereg dodatkowych opcji, takich jak etykietowanie, obsługa zwrotów (plusem jest niewątpliwie to, że wracają do magazynu, z którego wysyłane są produkty do sprzedaży), dołączanie dokumentów (faktur, ulotek, etykiet nadawczych) i obsługa klienta biznesowego.

Outsourcing logistyki magazynowej – korzyści

Outsourcing usług magazynowych umożliwia, po pierwsze, ograniczenie kosztów związanych z utrzymaniem magazynu i obsługą procesów magazynowych, takich jak koszty wynajmowania magazynu i koszty pracownicze. Duża skala działania operatora pozwala na zmniejszenie kosztów związanych z utrzymaniem magazynu, dzięki ekonomii skali. Logistyka, to nie tylko magazyn, ale także obsługa dostaw i tu korzyści biorą się przede wszystkim z integracji logistyki magazynowej i spedycyjnej w ramach jednej firmy. Poza tym, że ogranicza koszty, outsourcing usług magazynowych pozwala też na uproszczenie działalności, zwalniając kierownika sklepu internetowego z potrzeby zawierania i nadzorowania odrębnych umów z operatorem logistycznym (zwykle z kilkoma), pracownikami, dostawcami opakowań, właścicielem wynajmowanej powierzchni magazynowej. Wreszcie, outsourcing procesów magazynowych pozwala też na zwiększenie elastyczności sklepu, który może zwiększać i zmniejszać wynajmowaną przestrzeń w magazynie i dostępne moce przerobowe w miarę zmieniających się potrzeb przedsiębiorstwa.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here