Funkcjonowanie wielu przedsiębiorstw opiera się na specjalnych procesach bezpieczeństwa, które zachowane przez pracowników nie tworzą ryzyka i sprawiają, że firma działa sprawnie, a jakość świadczonych usług lub oferowanych produktów jest na wyższym poziomie. Audyt jest więc niczym innym, jak narzędziem kontrolnym, który pozwala zrozumieć mechanizmy przedsiębiorstwa i wychwycić błędy, które prowadzą do utraty bezpieczeństwa.
Kiedy warto przeprowadzić audyt bezpieczeństwa?
Kontrola nad wszystkimi procesami w przedsiębiorstwie jest niezwykle ważna. Wpływ na minimalizowanie ryzyka, które z czasem przerodzić się może w poważne problemy ma nie tylko sposób zarządzania firmą, ale również wszystkie składowe przedsiębiorstwa, w tym również zatrudniona kadra pracownicza. Audyt bezpieczeństwa to sposób na wychwycenie niepożądanych działań i wszystkich nieprawidłowości, w wyniku których firma może być zagrożona.
Audyt powinien być przeprowadzany nie rzadziej niż raz w roku. W wielu obszarach przedsiębiorstwa jest on nie tylko zalecany, ale również regulowany prawem (Rozporządzenie z dnia 12 kwietnia 2012 roku w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności czy Prawo Bankowe, a dokładniej „Rekomendacja D”). Czas ten pozwala na wprowadzenie zmian z poprzedniego audytu oraz przekonanie się, czy są skuteczne i poprawiają poziom bezpieczeństwa w firmie.
Audyt – źródło cennych informacji i planu działania
Audyt bezpieczeństwa przeprowadzany jest przede wszystkim w środowisku informatycznym oraz w zakresie bezpieczeństwa danych. Zlecenie go firmie zewnętrznej pozwoli na uzyskanie rzetelnych informacji na temat obecnych procesów i systemów zabezpieczeń oraz sposobie ich działania. W raporcie zostaną wyszczególnione wszystkie nieprawidłowości podnoszące ryzyko obniżenia jakości i sprawności przedsiębiorstwa. Dodatkowym elementem dokumentu jest plan działania, w którym znajdują się kolejno etapy działań w tych obszarach, które wymagają wprowadzenia zmian.